21.2.13

Modern zamanı en iyi okuyan şehit: Malcolm X


Zulmün kılıf değiştirerek 'özgürlük savaşçısı' halini aldığı günümüzde, kitleleri yönlendiren 'kavram yönetmenleri'nden korunabilmenin tek yolu, şehitlerin yolunu iyi okuyabilmektir. 



Yakın dönem şehitlerinin modern zamanı en iyi okuyanlarından olan Malcolm X (El-Hacı Malik Şahbaz), bundan 48 sene evvel katledilmişti. 

Başlarda 'ırkçılık' sınırlarında dolaşan 'Siyah Müslümanlar Hareketi'nde iken, sonraları buradan uzaklaşır. 



"Ben bir ırkçı değilim. Her türlü ırkçılığa, her türlü ayrımcılığa karşıyım. Ben insanlara ve insanların renklerinden bağımsız saygı duyulması gerektiğine inanırım" sözleri buna işaret eder. 

Uzaklaşmasının çeşitli sebepleri olduğu söylenir. Örgütün lideri Eliyah Muhammed ile ciddi sıkıntılar yaşadığı bilinir. 



Bu sebepler uzun uzadıya ele alınabilir. Ancak ben Malcolm X'in en çok önem verdiğim özelliğine dikkat çekmek istiyorum. 

Malik Şahbaz, modern zaman argümanlarını ve yeni dünya düzenini çok iyi okumuş bir isimdi. Özellikle medya üzerinde okumaları, unutulmayan sözlerine yansır. 



"Bana bir kapitalist gösterin, ben de size bir kan emici göstereyim" cümlesi, vahşi ekonomik düzenin vahametine işaret eden net ifadelerden. 

"Eğer uğrunda ölmeye hazır değilseniz, 'özgürlük' kelimesini lûgatınızdan çıkarın" ve "Eğer dikkatli değilseniz, gazeteler sizin zulüm gören insanlardan nefret etmenizi ve zulmü uygulayan insanları sevmenizi sağlar" sözlerini özellikle önemserim... 

Hele hele şu sözü var ki, bugün 'benim mazlumum', 'senin zalimin' ayrımı yapanlara tokat mahiyetinde:

"Özgürlük elde edebilmemizin tek yolu kendimizi dünyadaki her mazlum insanla birlikte tanımlamaktır. Biz Brezilya, Venezuela, Haiti, Küba, - evet Küba'nın da- halklarıyla kan kardeşiyiz."



Ve elbette şehadetinden sadece iki gün önce söylediği, "Zaman şehitlik zamanıdır, ve ben bir şehit olacaksam, bu kardeşlik uğruna olacaktır. Bu ülkeyi kurtaracak tek şey budur." sözüne de özellikle dikkat çekmek isterim. 

Ve elbette Malcolm X'in manifestosu niteliğinde olan şu satırları harf harf zihnimize ve kalbimize işlenmeli:


Bir taş at 
Bir taş daha at 
Bir şiir ateşle
Bir yumruk yükselt
Sesini yükselt
Bir çocuk yetiştir

Bir maske tak
Duvara bir slogan yaz
Şehitleri an
Bir hayal kur
Bir barikat kur

Tarihine sahip çık
Sokaklara sahip çık
Bir slogan at 
Bir kurşun at 
Bir tohum ek 
Bir ateş yak 
Bir cam kır
Terle

Sahte belge düzenle
Bir bildiri bastır
Bir kanun kaçağını barındır
Bir yara sar
Bir dosta sevgi göster
Silahını temizle

Hakikati söyle
Bir miting düzenle
Arkanı kolla
Gökyüzüne bak
İz bırakma

İşçilerden öğren
Bir yoldaşa öğret
Bir hücreyi ziyaret et
Bir savaş esirini kurtar

FBI’ın gizli dosyalarını çal
Kendi kalbini çal
Parolayı aklında tut
Bir aynasızı silahlandır
Bir füzeyi çalışmaz hale getir

Bir fıkra anlat 
Bir plan yap
Bir ümit ışığı gör 
İsmini değiştir
Bir teoriyi test et
Bir dogmaya meydan oku
Korkunu kullan
Bir damla gözyaşı akıt 
Haritayı incele

Hainlerle hesaplaş
Ağırlığını hakkıyla taşı
Biraz daha ağırlık kazan 
Sevmek için mücadele et 
Sevdiğini bir daha söyle

Sınırı aş.



Malcolm X'i anla/t/mak için sözü kısa tutmak gerek. Zira kendisi hem yaşayarak, hem de manidar sözler bırakarak yeterince konuşmuştur. 



İşte bir yana not edilmesi gereken bazı Malcolm X sözleri: 

"Kimse sana özgürlük veremez. Kimse sana eşitlik veya adalet veya başka birşey veremez. Eğer adamsan, sen alırsın."

"Şiddet kullanmamak iyidir, işe yaradığı sürece."
"Ben özgürlüğe inanan bir dine inanıyorum. Ne zaman insanlarım için savaşmama izin vermeyen bir dini kabul etmek zorunda kalsam, o dinin canı cehenneme derim."

"Hiçbir şeye taraf olmayan bir adam, herhangi birşey için yıkılacaktır."

"İnsanlar bir adamın bütün hayatının bir tek kitapla değişebileceğinin farkında değiller."

"Gelecek, bugünden onun için hazırlananlara aittir."

2 yorum:

  1. Ben ufak çaplı bir araştırma sörfünde bloğunu gördüm. Kitabını sanırım 3 yada 4 . okuyuşumda tam bir şekilde bitirdim. Çok söz söylemek gerek ama buraya sığmaz. İnsanlara ilgi verdiğin için teşekkürler. Mutlaka her insanın, kendinde bir değişikliğe gitmek istiyorsa mutlaka okumalı. Bunun dışında yine bir Müslüman olarak da her Müslüman okumalı bu mücadele dolu hayatı..

    YanıtlaSil
  2. eyv, katılıyorum... örnek bi' hayat...

    YanıtlaSil